Estatuts
CAPITOL I.- DENOMINACIÓ, DOMICILI, ÀMBIT, FINS I ACTIVITATS
Art. 1 Denominació
L’Associació denominada ASSOCIACIÓ DE PARES i MARES D’ALUMNES DEL CENTRE PÚBLIC VERGE DEL CARME s’acull al que es disposa en la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del Dret d’Associació, i a l’empara del que es disposa en l’article 22 de la Constitució, mancant d’ànim de lucre.
Art. 2 Personalitat jurídica
L’Associació té personalitat jurídica pròpia i capacitat plena d’obrar per a administrar i disposar dels seus béns i complir els fins que es proposa.
Art. 3 Domicili i àmbit d’actuació
El domicili de l’Associació s’estableix en avinguda Diputació s/n, codi postal 46183.
L’Associació realitzarà principalment les seues activitats en l’àmbit territorial de L’Eliana.
Art. 4 Fins
Constitueixen els fins de l’Associació:
- Defensar els drets i assistir els pares, mares i tutors en tot el que concerneix l’educació i escolarització dels seus fills.
- Col·laborar en les activitats educatives del centre previstes en la PGA.
- Promoure i facilitar la participació dels pares, mares i tutors legals en la gestió i funcionament del centre, d’acord amb la normativa vigent.
- Vetlar pel respecte als drets de l’alumnat.
- Participar i/o col·laborar en l’elaboració i modificacions que hi haguera del Projecte Educatiu del Centre (PEC).
- Defensar els interessos generals i legítims dels pares, mares i tutors legals davant l’administració educativa.
Art. 5 Activitats
Per al compliment dels fins enumerats en el capítol anterior, es realitzaran les activitats següents. FALTEN LES ACTIVITATS??????
Art. 6 Capacitat
Podran formar part de l’Associació totes les persones físiques i jurídiques que, lliure i voluntàriament, tinguen interés en el desenvolupament dels fins de l’Associació d’acord als principis següents:
- Les persones físiques amb capacitat d’obrar i que no es troben subjectes a cap condició legal per a l’exercici del dret.
- Els menors no emancipats de més de catorze anys d’edat han de comptar amb el consentiment documentalment acreditat de les persones que hagen de suplir la seua capacitat.
- Les persones jurídiques, previ acord exprés del seu òrgan competent:
Hauran de presentar una sol·licitud per escrit a l’òrgan de representación i aquest ho resoldrà, en la primera reunió que celebre. Si el sol·licitant s’ajusta a les condicions exigides en els estatuts, l’òrgan de representació no li podrà denegar l’admissió.
La condició d’associat és intransmissible.
Art. 7 Drets dels associats
Els drets que corresponen als associats són els següents:
- A participar en les activitats de l’Associació i en els òrgans de govern i representació, a exercir el dret de vot, així com a assistir a l’Assemblea General, d’acord amb els Estatuts. Per a poder ser membre dels òrgans de representació és requisit imprescindible ser major d’edat, estar en ple ús dels drets civils i no estar incurs en els motius d’incompatibilitat establits en la legislació vigent.
- A ser informats sobre la composició dels òrgans de govern i representació de l’Associació, del seu estat de comptes i del desenvolupament de la seua activitat. Podran accedir a tota la informació a través dels òrgans de representació.
- A ser escoltat amb caràcter previ a l’adopció de mesures disciplinàries contra ell i a ser informat dels fets que donen lloc a tals mesures, havent de ser motivat l’acord que, si s’escau, impose la sanció.
- A impugnar els acords dels òrgans de l’Associació que estime contraris a la Llei o als Estatuts.
Art. 8 Deures dels associats
Els deures dels associats són:
- Compartir les finalitats de l’Associació i col·laborar per a la consecució d’aquestes.
- Pagar les quotes, vesses i altres aportacions que, d’acord als Estatuts, puguen correspondre a cada soci.
- Acatar i complir els acords vàlidament adoptats pels òrgans de govern i representació de l’Associació.
- Ajustar la seua actuació a les disposicions estatutàries.
Art. 9 Causes de baixa
Són causa de baixa en l’Associació:
- La voluntat de l’interessat, comunicada per escrit als òrgans de representació. Podrà percebre la participació patrimonial inicial i altres aportacions econòmiques realitzades sense incloure les quotes de pertinença a l’Associació i sempre que la reducció patrimonial no implique perjudicis a tercers.
- No satisfer les quotes fixades, si deixara de fer-ho durant un curs escolar consecutiu.
Art. 10 Règim sancionador
La separació de l’Associació dels associats per motiu de sanció tindrà lloc quan cometen actes que els facen indignes de pertànyer-hi.
Es presumirà que existeix aquest tipus d’actes:
- Quan deliberadament l’associat impedisca o pose obstacles als compliment dels fins socials.
- Quan intencionadament obstaculitze de qualsevol manera el funcionament dels òrgans de govern i representació de l’Associació.
En qualsevol cas per a acordar la separació per part de l’òrgan de govern, serà necessària la tramitació d’un expedient disciplinari que contemple l’audiència de l’associat afectat.
CAPITOL II.- L’ ÒRGAN DE GOVERN
Art. 11 L’Assemblea General
L’Assemblea General és l’òrgan suprem de govern de l’Associació integrat per tots els associats per dret propi irrenunciable i en igualtat absoluta, que adopta els seus acords pel principi majoritari o de democràcia interna.Tots els membres quedaran subjectes als acords de l’Assemblea General, fins i tot els absents, els dissidents i els que encara sent presents s’hagen abstingut de votar.
Art. 12 Reunions de l’Assemblea
L’Assemblea General es reunirà en sessió ordinària com a mínim una vegada a l’any, en el primer trimestre.
L’Assemblea General es reunirà amb caràcter extraordinari sempre que siga necessari, a requeriment d’un nombre d’associats que represente, com a mínim, un 10% de la totalitat.
Art. 13 Convocatòria de les assemblees
Les convocatòries de les Assemblees Generals, tant ordinàries com extraordinàries, es faran per escrit. Els anuncis de la convocatòria es col·locaran en els llocs de costum amb quinze dies d’antelació com a mínim. Sempre que siga possible es convocarà individualment a tots els membres. La convocatòria expressara el dia, l’hora i el lloc de la reunió, així com també l’ordre del dia.
A l’inici de les reunions de l’Assemblea General, en seran designats el president i el secretari.
El secretari redactarà l’acta de cada reunió que reflectirà un extracte de les deliberacions, el text dels acords que s’hagen adoptat i el resultat numèric de les votacions. Al començament de cada reunió de l’Assemblea General es llegirà l’acta de la reunió anterior a fi que s’aprove o no.
Art. 14 Competències i validesa dels acords
L’Assemblea quedarà constituïda vàlidament en primera convocatòria amb l’assistència d’un mínim d’un terç dels associats presents o representats; i en segona convocatòria, independentment del nombre de membres, s’haurà de celebrar mitja hora després de la primera i en el mateix lloc.
En les reunions de l’Assemblea General, correspon un vot a cada membre de l’Associació.
Són competència de l’Assemblea General:
- Aprovar, si s’escau, la gestió de l’òrgan de representació.
- Examinar i aprovar o rebutjar els pressupostos anuals d’ingressos i despeses, així com la Memòria Anual d’activitats.
- Establir les línies generals d’actuació que permeten a l’Associació complir els seus fins.
- Disposar totes les mesures adreçades a garantir el funcionament democràtic de l’Associació.
- Fiar les quotes ordinàries o extraordinàries.
- Triar i destituir els membres de l’òrgan de representació.
- Adoptar els acords referents a:
– Expulsió dels socis, a proposta de l’òrgan de representació.
– Constitució de federacions o d’integració en aquestes.
– Sol·licitud de la declaració d’utilitat pública.
– Dissolució de l’Associació.
– Modificació dels Estatuts.
– Disposició i alienació de béns.
– Remuneració, en el seu cas, dels membres de l’òrgan de representació.
Els acords es prendran per majoria simple de les persones presents o representades, quan els vots afirmatius superen els negatius. No obstant això, requeriran majoria qualificada de les persones presents o representades, que resultarà quan els vots afirmatius superen la meitat, els acords relatius a dissolució de l’associació, modificació dels Estatuts, disposició o alienació de béns i remuneració dels membres de l’òrgan de representació, sempre que s’haja convocat específicament amb tal objecte l’assemblea corresponent.
Art. 15 Composició de l’òrgan de representació
L’Associació la regirà, administrarà i representarà l’òrgan de representació denominat format pel president.
L’elecció dels membres de l’òrgan de representació es farà per sufragi lliure i secret dels membres de l’Assemblea General. Les candidatures seran obertes, és a dir, qualsevol membre podrà presentar-s’hi, sent requisits imprescindibles: ser major d’edat, estar en ple ús dels drets civils i no tindre cap motiu d’incompatibilitat establit en la legislació vigent. Resultaran elegits per als càrrecs de president, secretari, tresorer i vocals els candidats que hagen obtingut major nombre de vots i per aquest ordre.
Els càrrecs de president, secretari i tresorer han de recaure en persones diferents.
L’exercici dels càrrecs serà gratuït.
Art. 16 Duració del mandat en l’òrgan de representació
Els membres de l’òrgan de representació exerciran el càrrec durant un període de dos anys, i podran ser reelegits indefinidament.
El cessament en el càrrec abans d’extingir-se el terme reglamentari podrà deure’s a:
- a) Dimissió voluntària presentada mitjançant un escrit en el qual se’n raonen els motius.
- Malaltia que incapacite per a l’exercici del càrrec.
- Ser baixa com a membre de l’Associació.
- Sanció imposada per una falta comesa en l’exercici del càrrec.
Les vacants que es produïsquen en l’òrgan de representació es cobriran en la primera Assemblea General que se celebre. No obstant això, l’òrgan de representació podrà comptar, provisionalment, fins a la pròxima Assemblea General, amb un membre de l’Associació per al càrrec vacant.
Art. 17 Competències de l’òrgan de representació
L’òrgan de representació posseeix les facultats següents:
- Ostentar i exercitar la representació de l’Associació i portar a terme la direcció i l’administració de la manera més àmplia que reconega la llei i complir les decisions preses per l’Assemblea General, i d’acord amb les normes, les instruccions i les directrius generals que aquesta Assemblea General establisca.
- Prendre els acords necessaris per a la compareixença davant els organismes públics, per a l’exercici de tota classe d’accions legals i per a interposar els recursos pertinents.
- Resoldre l’admissió de nous associats, portant la relació actualitzada de tots els associats.
- Proposar a l’Assemblea General l’establiment de les quotes que els membres de l’Associació hagen de satisfer.
- Convocar les Assemblees Generals i controlar que els acords que s’hi adopten, es complisquen.
- Comunicar al Registre d’Associacions, la modificació dels Estatuts acordada per l’Assemblea General en el termini d’un mes.
- Presentar el balanç i l’estat de comptes de cada exercici a l’Assemblea General perquè els aprove, i confeccionar els pressupostos de l’exercici següent.
- Portar una comptabilitat d’acord a les normes específiques que permeta obtindre la imatge fidel del patrimoni, del resultat i de la situació financera de l’entitat.
- Efectuar l’inventari dels béns de l’Associació.
- Elaborar la Memòria Anual d’activitats i sotmetre-la a l’aprovació de la Assemblea General.
- Resoldre provisionalment qualsevol cas no previst pels presents Estatuts i donar-ne compte en la primera Assemblea General subsegüent.
- Qualsevol altra facultat que no siga atribuïda d’una manera específica en aquests Estatuts a l’Assemblea General.
Art. 18 Reunions de l’òrgan de representació
L’òrgan de representació, convocat prèviament pel president o per la persona que el substituïsca, es reunirà en sessió ordinària amb la periodicitat que els seus membres decidisquen, que en tot cas no podrà ser superior a dos mesos. Es reunirà en sessió extraordinària si ho sol·licita un terç dels seus components.
L’òrgan de representació quedarà vàlidament constituït amb convocatòria prèvia i un quòrum de la meitat més un dels seus membres.
Els membres de l’òrgan de representació estan obligats a assistir a totes les reunions que es convoquen, podent excusar-ne l’assistència per causes justificades.
En qualsevol cas, serà necessària l’assistència del president i del secretari o de les persones que els substituïsquen.
En l’òrgan de representació es prendran els acords per majoria simple de vots dels assistents. En cas d’empat, el vot del president serà de qualitat.
Els acords de l’òrgan de representació es faran constar en el llibre d’actes.
En iniciar-se cada reunió d’aquest, es llegirà l’acta de la sessió anterior perquè s’aprove o es rectifique.
Art. 19 El president
El president de l’Associació també serà president de l’òrgan de representació.
Són pròpies del president, les funcions següents: a les de direcció i representació legal de l’Associació, per delegació de l’Assemblea General i de l’òrgan de representació.
- La presidència i la direcció dels debats dels òrgans de govern i de representació.
- Signar les convocatòries les reunions de l’Assemblea General i de l’òrgan de representació.
- Visar les actes i els certificats confeccionats pel secretari de l’Associació.
- Les atribucions restants pròpies del càrrec i les que li delegue l’Assemblea General o l’òrgan de representació.
Al President el substituirà, en cas d’absència o malaltia, el vicepresident o el vocal de l’òrgan de representació.
Art. 20 El tresorer
El tresorer tindrà com a funció la custòdia i el control dels recursos de l’Associació, així com l’elaboració del pressupost, el balanç i liquidació de comptes, a fi de sotmetre’ls a l’òrgan de representació, segons determina l’article 17 d’aquests Estatuts. Signarà els rebuts, quotes i altres documents de tresoreria. Pagarà les factures aprovades per l’òrgan de representació, les quals hauran de ser visades prèviament pel president.
Art. 21 El secretari
El secretari ha de custodiar la documentació de l’Associació, redactar i signar les actes de les reunions dels òrgans de govern i representació, redactar i autoritzar les certificacions que calga lliurar, així com tindre actualitzada la relació dels associats.
CAPÍTOL III.- EL RÈGIM ECONÒMIC
Art. 22 Patrimoni inicial i recursos econòmics
El patrimoni inicial d’aquesta Associació està valorat en….euros.
El pressupost anual serà aprovat cada any en l’Assemblea General Ordinària.
Els recursos econòmics de l’Associació es nodriran de:
- Les quotes que fixe l’Assemblea General als seus membres.
- Les subvencions oficials o particulars.
- Donacions, herències o/i llegats.
- Les rendes del mateix patrimoni o bé d’altres ingressos que puguen obtindre.
Art. 23 Benefici de les activitats
Els beneficis obtinguts derivats de l’exercici d’activitats econòmiques, incloses les prestacions de serveis, es destinaran exclusivament al compliment dels fins de l’Associació, sense que càpia, en cap cas, el seu repartiment entre els associats ni entre els seus cònjuges o persones que convisquen amb aquells amb anàloga relació d’afectivitat, ni entre els seus parents, ni la seua cessió gratuïta a persones físiques o jurídiques amb interés lucratiu.
Art. 24 Quotes
Tots els membres de l’Associació tenen obligació de sostindre-la econòmicament, mitjançant quotes o vesses, de la manera i en la proporció que determine l’Assemblea General a proposta de l’òrgan de representació.
L’Assemblea General podrà establir quotes d’ingrés, quotes periòdiques mensuals, i quotes extraordinàries.
L’exercici econòmic quedarà tancat.
Art. 25 Disposició de fons
En els comptes corrents o llibretes d’estalvi obertes en establiments de crèdit, han de figurar la signatura del president, del tresorer i del secretari.
Per a poder disposar de fons, seran suficients dues signatures, de les quals, una serà necessàriament la del tresorer o bé la del president.
CAPÍTOL IV.- DISSOLUCIÓ DE L’ASSOCIACIÓ
Art. 26 Causes de Dissolució i lliurament del romanent
L’Associació podrà ser dissolta:
- Si així ho acorda l’Assemblea General convocada expressament per a aquest fi i amb el vot favorable de més de la meitat de les persones presents o representades.
- Per les causes determinades en l’article 39 del Codi Civil.
- Per sentència judicial ferma.
Art. 27 Liquidació
La dissolució de l’Associació obri el període de liquidació, fins a la fi del qual l’entitat conservarà la seua entitat jurídica.
Els membres de l’òrgan de representació en el moment de la dissolució es converteixen en liquidadors, llevat que l’Assemblea General designe uns altres, o bé els que el jutge, si escau, decidisca.
Correspon als liquidadors:
- Vetlar per la integritat del patrimoni de l’Associació.
- Concloure les operacions pendents i efectuar les noves que siguen necessàries per a la liquidació.
- Cobrar els crèdits de l’Associació.
- Liquidar el patrimoni i pagar els creditors.
- Aplicar els béns sobrants de l’Associació als fins previstos pels Estatuts.
- Sol·licitar la cancel·lació dels seients en el Registre corresponent.
En cas d’insolvència de l’Associació, l’òrgan de representació o, si és el cas, els liquidadors han de promoure immediatament l’oportú procediment concursal davant el jutge competent.
El romanent net que resulte de la liquidació es destinarà directament a…
Els associats no responen personalment dels deutes de l’Associació.
Els membres o titulars dels òrgans de govern i representació, i les altres persones que obren en nom i representació de l’Associació, respondran davant d’aquesta, davant dels associats i davant tercers pels danys causats i els deutes contrets per actes dolosos, culposos o negligents.
CAPÍTOL VI. – RESOLUCIÓ EXTRAJUDICIAL DE CONFLICTES
Art. 28 Resolució extrajudicial de conflictes
Les qüestions litigioses que puguen sorgir amb motiu de les actuacions desenvolupades o de les decisions adoptades en el si de l’Associació es resoldran mitjançant arbitratge, a través d’un procediment ajustat al que es disposa per la Llei 36/1.988 de 5 de desembre d’Arbitratge, i amb subjecció, en tot cas, als principis essencials d’audiència, contradicció i igualtat entre les parts.
A l’ Eliana 1 d’abril de 2023
Transparència
L’Associació vol ser transparent amb els seus associats, i no ocultar cap informació o dada que puga ser del seu interés, d’ací la importància que l’associat puga accedir a la informació per a efectuar un control i valoració de la gestió de la Junta Directiva, de l’Associació i de la Comunitat Educativa en el seu conjunt.
Publicitat de la informació
La informació rellevant es proporciona de manera periòdica i automàtica, per mitjans accessibles i de forma ordenada (correu electrònic, pàgina web, Telegram, etc.). En cas d’afectar dades especialment protegides, es publicarà la informació prèvia dissociació d’aquestes, de manera que no es vulnere ni la Llei de Protecció de Dades de Caràcter Personal, ni qualsevol altra regulació vigent en cada moment.
Documents públics
- a) Estatuts vigents de l’AMPA.
- b) Reglament Intern de la Junta Directiva.
- c) Actes de les Assemblees ordinàries i extraordinàries.
- d) Actes de les reunions de la Junta Directiva.
- e) Composició actualitzada de la Junta Directiva amb fotografia de grup.
Comptabilitat de l’Associació
- g) Convenis subscrits, contractes, encàrrecs de gestió, subvencions i ajudes públiques.
- h) Escrits realitzats per l’Associació.
- i) Projectes d’activitats i les seues corresponents memòries.
- j) Qualsevol que es considere rellevant per a la Comunitat Educativa.
